Wybór technologii: sprawne działanie serwisu cz. II

Warstwa informacyjna stron www. Serwisy internetowe możemy – z grubsza rzecz biorąc – podzielić na informacyjne (dostarczające różnorodnych wiadomości: w tej grupie mieszczą się rów- niefiatalogi, będące źródłem informacji o innych stronachoraz transakcyjne (służące do dokonywania różnych operacji handlowych – witryny banków, serwisy umożliwiające zakupy on-line, strony ułatwiające składanie zamówień czy współpracę podmiotów handlowych itp.). Oba typy witryn potrzebują dobrych, dopasowanych do swoich potrzeb tekstów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady ich przygotowywania.

Tekst dla konkretnego odbiorcy. W rozdziale dotyczącym przygotowania koncepcji serwisu zwróciliśmy uwagę na konieczność precyzyjnego zdefiniowana jego odbiorców – czyli tak zwanej grupy docelowej. Nie jest prawdą, że w Internecie nie można zdefiniować odbiorcy serwisu – nawet portale o największym zasięgu określają wizerunek swojego przeciętnego użytkownika, starając się dopasować przekaz do jego wymagań i możliwości.

Tytuł i pierwszy akapit – zachęta do dalszego czytania. Nieraz zdarza się, że już sam tytuł i pierwszy akapit (zwany zajawką lub z angielskiego leadera) zniechęcają do przeczytania całego, często wartościowego tekstu. Dobrą szkołą mogą być gazety: zwróćmy uwagę na mocne, ciekawe tytuły i interesujące zajawki. Tytuł powinien przykuwać uwagę, a pierwszy akapit zawierać najważniejsze informacje, podane jednak w taki sposób, by zachęcać do przeczytania całości.

Przykład. Tekst o SMS-ach. Weźmy dwa tytuły: „Brytyjscy naukowcy o SMS-ach” oraz „Pokaż mi twojego SMS-a, a powiem ci, kim jesteś”. Który tytuł przyciągnie wzrok internauty? Z pewnością ten drugi. Niestety, w sieci przeważają tytuły schematyczne, próbujące streścić cały artykuł, a to przecież rola pierwszego akapitu tekstu.

Bez kategorii