PROMOCJA WITRYNY W KATALOGACH I WYSZUKIWARKACH

Najważniejszym celem działań promocyjnych w sieci jest zainteresowanie internautów witryną www, a w konsekwencji zachęcenie ich do systematycznych odwiedzin promowanego serwisuZ badań wynika, że internauci zdobywają informacje o stronach www najczęściej dzięki odnośnikom, wyszukiwarkom i katalogoróT

Odnośniki, zwane również łączami luf7z angielska linkami, wykorzystują właściwości języka html, który pozwala na tworzenie powiązań pomiędzy stronami w sieci. Odnośniki mogą być tekstowe lub graficzne: po kliknięciu na nie internauta przemieszcza się na stronę, do której prowadzi dany odnośnik.

Typowy odnośnik tekstowy ma postać podkreślonej frazy, czasem wyróżnia się go też odmiennym krojem pisma, kolorem lub w inny sposób. Kliknięcie na odnośnik tekstowy powoduje załadowanie do przeglądarki strony, która była ukryta pod danym linkiem. Odnośnik może być też graficzny – jest to wówczas plik, najczęściej w formacie .gif lub .jpg, który zachowuje się iden tycznie jak odnośnik tekstowy – kliknięcie na taki obszar umożliwia przemieszczenie się na stronę, która była zalinkowana (zdefiniowana w odnośniku jako docelowa). Na tej zasadzie działają również reklamy w sieci (piszemy o nich w trzeciej części książki).

Wyszukiwarki to zaawansowane systemy komputerowe, których zadaniem jest systematyczne indeksowanie i ocena stron w sieci. Korzystają one z napisanych przez ludzi skomplikowanych algorytmów, które mają na celu wyłuskanie z Internetu stron o największej wartości informacyjnej. Zasoby polskiego Internetu są przeszukiwane najczęściej przez mechanizmy znajdujące się na największych polskich portalachLonet.pl, Wirtyalna Polska czy Interiaj Najbardziej znana niezależna polska wyszukiwarka tq(NetSprint\(korzysta z niej m.in. Interia), a najczęściej używane wyszukiwarki zasobów światowych to Altavista oraz Google.

Katalogi działają inaczej niż wyszukiwarki – tu informacje o stronach są zbierane i przetwarzane przez ludzi. Wynikiem indeksowania stron przez wyszukiwarki jest ogromna baza danych uporządkowana według słów kluczowych, wynikiem działania redakcji katalogu jest natomiast uporządkowany tematycznie zbiór stron, zawierający także ich opis i – częstokroć – również ocenę. W Polsce najważniejsze katalogi są zintegrowane z portalami horyzontalnymi, najbardziej znane prowadzj[Onet, Wirtualna Polska i Interia: najważniejszym zaś katalogiem na świecie jest amerykańskie YahooA

Osobną formą sąkatalogi tematyczne, prowadzone przez mniejsze witryny. Są one zorganizowane w sposób podobny do katalogów w portalach horyzontalnych, z tą tylko różnicą, że zawierają łącza do mniejszej grupy podstron, powiązanych z tematyką danej witryny. Katalogi tematyczne ograniczają się do prezentowana samych odnośników, bez dodatkowych elementów (omówienia strony, oceny).

Bez kategorii