Cechy rynku produktów konsumpcyjnych

– Podstawowe cechy rynku produktów konsumpcyjnych:

– popyt na rynku produktów konsumpcyjnych jest pierwotny w stosunku do popytu na rynku produktów przemysłowych:

– wartość obrotów jest mniejsza od wartości obrotów na rynku produktów przemysłowych:

– wielkość zakupów jest zróżnicowana, ale nie bardzo:

– elastyczność cenowa popytu jest spora:

– liczba nabywców jest nieograniczona:

– firmy działające na tym rynku są rozproszone przestrzennie i jest ich wiele:

– zakupy są bezpośrednie:

– negocjacje prowadzone na tym rynku są profesjonalne przeważnie tylko ze strony sprzedawców:

– leasing jest wykorzystywany przez konsumentów tylko w przypadku określonych produktów (np. samochód):

– konsument korzysta z usług w miarę swych potrzeb i możliwości płacowych.

Zmiany „klimatu” ekonomicznego odbijają się przede wszystkim na rynku produktów konsumpcyjnych. Wzrost dochodów realnych, związany z ożywieniem gospodarczym, powoduje, że ludność kupuje więcej. Zwiększona sprzedaż u deta- listy i szybka rotacja towarów przyspiesza zakupy u hurtownika. Wzrost zamówień ze strony hurtu przenosi ożywienie gospodarcze w sferę przemysłu. Podobny mechanizm działa w przypadku załamania się koniunktury – najpierw odczuwa to detalista (mniejsze zakupy ludności), a po pewnym czasie producent.

Produkty konsumpcyjne są nabywane podczas jednorazowej transakcji i w grę wchodzą sumy mniejsze niż na rynku produktów przemysłowych. Nawet zakup samochodu to jednorazowy wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych. Klient nie zostawi w sklepie kilku milionów złotych, jak zdarza się to na rynku produktów przemysłowych.

Wrażliwość konsumenta na ceny produktu bywa niekiedy bardzo duża. Detalista musi być bardzo ostrożny, jeśli chodzi o zmiany cen, i dobrze się zastanowić, czy w danej chwili opłaca się podnieść (obniżyć) cenę. Elastyczność cenowa popytu zmienia się nie tylko w zależności od produktu, lecz także zależnie od segmentu nabywców. Niekiedy może to jeszcze zależeć od elastyczności względem marki. Jeżeli klient jest bardzo przywiązany do marki, to może być mniej wrażliwy na zmiany cen. Na rynku produktów konsumpcyjnych rzadko spotyka się negocjowanie ceny przez klienta. Niezbyt często są też kupowane te produkty w formie umowy leasingowej.

Bez kategorii