Projekt opakowania i informacje na opakowaniu

Ze względu na dwie istotne funkcje opakowań w strategii marketingowej wielką wagę przykłada się do projektu opakowania. Na projekt składają się: projekt graficzny, kolor, styl, forma (kształt), materiał, wielkość. Zarówno badania marketingowe, jak i praktyka potwierdzają ogromny wpływ tych elementów na podświadomość konsumentów i ich decyzje nabywcze.

Bardzo ważny jest projekt graficzny. Na przykład gdy w latach 50. firma Reynolds Tabacco usunęła rysunek piramid z opakowań papierosów Camel, ich sprzedaż gwałtownie zmalała, a palacze twierdzili, że papierosy te są gorsze niż przedtem.

Elementem opakowania o dużej sile sugestii jest kolor. Wywołuje on u nabywców określone skojarzenia. Kolory czarny, srebrny i złoty dają wrażenie elegancji, natomiast niebieski – czystości. Nie zaleca się koloru ciemnozielonego w wypadku opakowań żywności: może się on bowiem kojarzyć z pleśnią i brakiem świeżości.

Styl opakowania zależy od tego, na jaki segment rynku dany produkt jest kierowany. W tym przypadku ważne są: płeć konsumenta, jego wiek i zamożność. Inny styl powinny mieć opakowania skierowane do młodzieży, a inny – do dorosłych. Opakowania np. dezodorantów czy wód kolońskich dla kobiet powinny się różnić od tych przeznaczonych dla mężczyzn. Także zamożni konsumenci chętniej sięgają po produkty w opakowaniach świadczących o luksusie i bogactwie od innych.

Forma (kształt) opakowania także jest bardzo ważna i to nie tylko dla konsumentów, ale i dla producentów (transport, magazynowanie) i sprzedawców (manipulacja, ułożenie). Istotne znaczenie ma również materiał, z którego wykonano opakowanie. Szorstki papier, drewno, tkanina workowa kojarzą się z naturalnością produktu. Coraz większe znaczenie dla nabywców ma również obojętność ekologiczna opakowania, czyli nieszkodliwość dla środowiska i możliwość przerobu po wykorzystaniu (recykling).

Bez kategorii