Macierz atrakcyjności produktu (branży)
Firma General Electric opracowała z pomocą BCG i McKin- sey and Co. macierz atrakcyjności produktu (branży: rysunek 18), dzięki której w znacznym stopniu zostały wyelimino- wane ograniczenia występujące w macierzy BCG. Oś pionowa macierzy przedstawia atrakcyjność branży, a jeśli analizie jest poddany produkt lub linia produktów, to oś tę można nazwać atrakcyjnością produktu. Czynniki, które ją determinują, to:
– tempo wzrostu sprzedaży,
– pojemność rynku,
– stopa zysku,
– natężenie konkurencyjności,
– cykliczność i sezonowość,
– oszczędności z tytułu skali produkcji,
– pozycja produktu w cyklu jego życia,
– struktura dystrybucji,
– sytuacja finansowa klientów,
– ceny rynkowe,
– popyt na produkt.
Na osi poziomej przedstawiono siłę konkurencyjną firmy lub, inaczej mówiąc, jej zdolność do konkurowania na rynku lub w danej branży. Czynniki, które ją determinują, to:
– względny udział w rynku,
– konkurencyjność cenowa,
– jakość produktu,
– znajomość klienta (rynku),
– efektywność i geografia sprzedaży,
– dogodność lokalizacji,
– wizerunek produktu,
– zdolności technologiczne,
– efektywność reklamy i promocji.
Zależnie od sytuacji lista czynników mierzących siłę konkurencyjną firmy oraz atrakcyjność produktu (branży) może być rozszerzona o inne, które z punktu widzenia danego menedżera są istotne. Obie osie są podzielone na trzy odcinki, ich przecięcie daje nam dziewięć pól, które z kolei pogrupowano w trzy strefy.
Leave a reply