Etykieta – co to jest i dlaczego potrzebna?
Niezależnie od opakowania produkty mogą być opatrzone jeszcze etykietą. W odniesieniu do niektórych produktów żywnościowych czy farmaceutycznych stosowanie etykiety z określonym zakresem informacji jest wymuszone odpowiednimi przepisami prawnymi.
Etykiety dzieli się na zwykłe (w postaci małych arkusików), banderolowe i konikowe (nakładane na otwór opakowania). Ze względu na sposób mocowania wyróżnia się etykiety przyklejane, zgrzewane, przyszywane (zwane też metkami), przywiązywane i nakładane. Etykieta pełni wiele funkcji:
– identyfikuje produkt,
– określa gatunek produktu (gradacja produktu),
– opisuje produkt,
– promuje produkt.
– Funkcja identyfikacji sprowadza się do określenia samego produktu albo jego marki.
– Jeśli produkty są oferowane w większym wyborze, etykieta określa gatunek produktu.
– Opis produktu obejmuje następujące informacje:
– kto wyprodukował,
– gdzie produkt został wytworzony,
– kiedy został wyprodukowany,
– składniki produktu,
– jakie jest jego przeznaczenie,
– jak należy bezpiecznie użytkować produkt.
Funkcję promocyjną etykiety spełnia efektowny projekt graficzny. Przy wprowadzaniu produktu do obrotu należy się zorientować, czy zostały dopełnione wymagania prawne związane z przygotowaniem odpowiedniej etykiety.
Etykieta i opakowanie są środkami reklamy – ich znaczenie reklamowe polega nie tylko na informowaniu nabywcy, lecz – przede wszystkim – na sugestywnym ukazaniu własności produktu i oddziaływaniu estetycznym na nabywcę. Etykieta powinna przyciągać wzrok nabywców i być łatwa do zapamiętania. Pomocne w tym są właściwy dobór kolorów oraz prosty układ graficzny.
Leave a reply