Wyszukiwarka na stronie www
Mapa serwisu pomaga w odnajdywaniu konkretnych stron lub części tematycznych serwisu. Do bardziej szczegółowego wyszukiwania niezbędna jest wyszukiwarka. Jest to element, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem korzystających ze strony. Należy podkreślić, że wyszukiwarka ma jedynie sens w sytuacji, gdy zawartość witryny jest na tyle bogata, iż uzasadnia użycie tego narzędzia. W przeciwnym wypadku odradzamy tworzenie wyszukiwarki – cóż z tego, że umieścimy w serwisie ładnie wyglądające narzędzie, gdy wpisanie dowolnej frazy da w większości wypadków wynik negatywny? Efekt marketingowy będzie wówczas odwrotny do zamierzonego.
System odnośników wewnętrznych (menu nawigacyjne). W serwisie musi się znaleźć system odnośników wewnętrznych, zwanych też menu nawigacyjnym. Są to bloki, umieszczane zwyczajowo w lewej lub prawej części stron, które umożliwiają sprawne poruszanie się po serwisie. Dzięki temu nawet nowy, mniej wyrobiony użytkownik ma szansę na odwiedzenie kilku stron serwisu www (z doświadczeń wiadomo, że tacy użytkownicy nie korzystają z wyszukiwarek czy mapy serwisu, ale z tego, co mają już pod ręką, czyli gotowych odnośników na stronie).
System odnośników zewnętrznych (powiązania sieciowe). Niektóre serwisy uzupełniają prezentowane przez siebie informacje odnośnikami do innych stron www. Rozwiązanie takie ma tę wadę, że odwiedzający serwis może opuścić strony i udać się na dalsze poszukiwania – dlatego też serwisy stosują często prosty zabieg: łącza takie otwierają się w nowym oknie, dzięki czemu strona zawierająca odnośnik wciąż pozostaje w tle, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo powrotu na nią. Tworzenie odnośników zewnętrznych ma niezaprzeczalne zalety: może być elementem wymiany (link do cudzej strony w zamian za link do naszej strony), która może polepszyć naszą pozycję w sieciowych wyszukiwarkach. Większa liczba odnośników do strony w sieci oznacza wyższy współczynniŁjTtnA: popularity- szerzej na ten temat piszemy w rozdziale poświęconym promocji w wyszukiwarkach.
Komunikaty błędów. Kolejny element nawigacji to komunikaty błędów, a szczególnie błędu 404 – strona nie została odnaleziona ipage not found). Pojawia się on często w wypadku bardziej złożonych serwisów, okresowo przebudowywanych, w których częste zmiany powodują niejednokrotnie konieczność przesunięcia danej strony. Jeżeli strona ta została wcześniej zindeksowana, kliknięcie na znajdujący się w katalogu odnośnik do niej spowoduje wyświetlenie strony z komunikatem błędu. Trzeba być przygotowanym na taką ewentualność: starannie zaprojektowane serwisy posiadają mechanizmy, które eliminują stronę z błędem, wyświetlając w zamian element własnego serwisu. Najczęściej stosowanym rozwiąza-
Komunikat: Nieprawidłowy adres strony. Adres wpisany do przeglądarki nie odwołuje się do żadnej strony WWW. Dokument nie może zostać wyświetlony. Prosimy sprawdzić poprawność adresu i spróbować ponownie, lub odwiedzić stronę główna portalu INTERIA.PL
Źródło, www.interia pl niem jest własna „strona błędu” – zawierająca najczęściej mapę serwisu oraz możliwość wejścia na stronę główną (por. ilustracja 5.4). Innym rozwiązaniem jest automatyczne przekierowanie na stronę główną, bez uprzedniego wyświetlenia komunikatu błędu.
Leave a reply