Cechy dobrej nazwy marki – ciąg dalszy
Przykładami dobrej nazwy firmy lub marki mogą być nazwy: Delecta – dla Kujawskich Zakładów Koncentratów Spożywczych we Włocławku (dobre skojarzenie z budyniami oraz innymi deserami) oraz Eko-Plon – dla nowego, ekologicznie bezpiecznego nawozu, wprowadzonego przez Poznańskie Zakłady Chemiczne w Luboniu.
Przy wyborze nazwy dla nowego produktu firma może albo nadać mu już istniejącą nazwę i wykorzystać strategię rozszerzania marki (soki i napoje Hortexu), albo zaprojektować zupełnie nową nazwę. Jeśli marka należy do pośrednika, on ustala jej nazwę, W praktyce, ustalając nazwę marki, najczęściej wykorzystuje się:
– nazwisko (np. Ford, E. Wedel, Wittchen, Boots, Schuistad):
– nazwę miejsca (Uniwersytet Warszawski, Kryniczanka, Żywiec, Woda Grodziska):
– terminy antyczne (Forum, Merkury, Kleopatra):
– terminy obcojęzyczne (Lux, Nestlé, Orbis, Design Fishing, POZMEAT):
– skróty (IBM, PZU, FSO, BASF):
– powiązania, dobre skojarzenia (Wydawnictwo VENUM, Delecta, Agencja Marketingowa FOCUS):
– sztucznie utworzone słowa (KODAK, APAP, Exxon, Elektro- mis, Domar, Tonsil):
– opis produktu (Dobry Chleb Żytni).
Pamiętając o rosnącym znaczeniu marki, warto przemyśleć kwestię jej tworzenia przy podejmowaniu działalności gospodarczej lub wprowadzaniu produktu na rynek.
Leave a reply