Serwer fizyczny

Dostawca usług hostingowych może również zaoferować osobny komputer, który będzie pełnił funkcję serwera firmy. W odróżnieniu od hostingu wirtualnego, na takim komputerze znajdować się będzie tylko jeden serwis. Istnieją przy tym dwa rodzaje takiej usługi: kolokacja i serwer dedykowany.

Kolokacja serwerów to usługa, która polega na wynajęciu łącza internetowego. Firma hostingowa użycza jedynie miejsca w swojej serwerowni, ale wszelkie inne prace (jak na przykład usuwanie uszkodzeń, modernizacja sprzętu, aktualizacja oprogramowania) muszą być wykonywane przez właściciela serwera. Jest to więc rozwiązanie zbliżone do posiadania przez firmę własnego serwera internetowego – z tą jednak różnicą, że nie trzeba inwestować w superszybkie łącze (wystarczy wykupić łącze służące do komunikacji z własnym serwerem i ze światem, a to będzie dużo tańsze w utrzymaniu). Oprócz łącza, w takim wypadku korzystamy też ze standardowych zabezpieczeń, które oferuje firma hostingowa.

Serwer dedykowany to najbardziej zaawansowana usługa zewnętrzna. Jest to nic innego, jak wynajem serwera fizycznego, zlokalizowanego u dostawcy usług internetowych i połączonego z siecią szybkim łączem internetowym. Serwer dedykowany różni się od kolokacji zakresem usług – firma hostingowa zapewnia nam kompleksową obsługę techniczną, modernizację sprzętu i aktualizację oprogramowania. Również i w tym wypadku na jednym komputerze znajdują się wyłącznie zasoby jednej firmy (np. serwis www, serwer ftp, serwer pocztowy itp.). W rzeczywistości serwer dedykowany nie musi być osobnym komputerem, czasem w ramach takiej usługi firma wynajmuje tylko twardy dysk, a na jednym komputerze ma wówczas kilka takich serwerów dedykowanych. Dla wynajmującego nie ma to żadnego znaczenia.

W sieci serwer fizyczny jest widoczny w taki sam sposób, jak serwer wirtualny, przynajmniej dla przeciętnego użytkownika. Bardziej wprawny internauta może oczywiście sprawdzić, czy korzystamy z osobnego komputera, czy też jedynie wynajmujemy część dysku u dostawcy usług internetowych. Z marketingowego punktu widzenia nie ma to jednak najmniejszego znaczenia.

Bez kategorii