Najważniejsze informacje o sieciowych wyszukiwarkach

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wyszukiwarka indeksuje strony automatycznie, posługując się sobie tylko znanym mechanizmem (algorytmem). Algorytm jest tajny, co nie znaczy jednak, że na temat tego mechanizmu nie wiadomo zupełnie nic. Warto zaznajomić się bliżej z wyszukiwarkami, oto powody:

Aż 84,8 proc. internautów odnajduje strony właśnie dzięki wyszukiwarkom (danewedług badania prezentowanego w serwisie www.cc.gatech.edu). decydowana większość internautów ogląda pierwsze 2-3 strony wyników poszukiwań danego wyrazu czy frazy. Warto więc znać wszystkie obowiązujące zasady, by zapewnić sobie jak najlepsze miejsce w wynikach poszukiwań, a co za tym idzie, potencjalnie wyższy ruch na stronie.

Polscy internauci najczęściej posługują się wyszukiwarkami znajdującymi się na największych polskich portalach: Onet.pl, Wirtualna Polska oraz Inte- ria.pl. Część z nich korzysta z zasobów wyszukiwarek światowych, na przykład Altavista czy Google. Wyszukiwarki można podzielić według obszarów poszukiwań na osiem głównych grup.

– 1. Ogólnoświatowe wyszukiwarki stron www – szukają stron www w bazie, która została stworzona na podstawie światowych zasobów Internetu. Przykłady: Altavista, Google.

– 2. Lokalne wyszukiwarki stron www – szukają stron www w bazie zbudowanej w danym obszarze językowym, np. w polskich zasobach Internetu. Przykłady: wyszukiwarki polskiego Internetu na portalach Onet.pl, Wirtualna Polska, Interia.pl.

– 3. Katalogowe wyszukiwarki stron www – mechanizmy, które poruszają się wyłącznie w obrębie danego katalogu stron www: są one sprzężone z wyszukiwarkami lokalnymi (wyniki poszukiwań są prezentowane łącznie, istnieje jednak możliwość rozłącznego przeszukiwania tych dwóch baz). Przykłady można również znaleźć na stronach największych polskich portali.

– 4. Tematyczne wyszukiwarki serwisowe – w odróżnieniu od pozostałych, mechanizmy te znajdują się najczęściej na stronach serwisów tematycznych: oferują możliwość przeszukiwania archiwów danego serwisu. Przykład: Tygodnik Finansowy (www.tf.pl).

– 5. Wyszukiwarki plików ftp – oferują możliwość odnajdowania różnego typu plików, które zostały umieszczone na serwerach ftp. Przykłady: wyszukiwarki ftp na portalach Wirtualna Polska oraz Onet.pl.

– 6. Wyszukiwarki multimedialne – oferują możliwość odnajdowania plików multimedialnych, to jest graficznych i dźwiękowych. Przykład: multimedialna wyszukiwarka Altavista (jej polska wersja znajduje się w portalu In- teria.pl).

– 7. Wyszukiwarki informacji (news) – za ich pomocą można przeszukiwać archiwa grup dyskusyjnych. Przykłady: wyspecjalizowane wyszukiwarki w portalach Onet.pl oraz Interia.pl.

– 8. Wyszukiwarki adresowe – za ich pomocą można odnaleźć na przykład szukaną firmę lub adres e-mailowy. Przykłady: TeleAdreson (informacje o firmach), książka adresów e-mailowych w portalu Onet.pl.

Głównym obszarem zainteresowań specjalisty od marketingu internetowego są rzecz jasna pierwsze trzy typy wyszukiwarek stron www, z których użytkownicy Internetu korzystają najczęściej. Mechanizmy pozwalające na poszukiwanie stron www w zasobach katalogu, w polskiej sieci oraz światowej pajęczynie www są silnie zintegrowane ze sobą – mimo że tak naprawdę korzystają z różnych baz danych.

Bez kategorii