Konstrukcja tekstu: przede wszystkim przejrzystość

W Internecie tekst musi być przejrzysty – należy pamiętać, że jest w przeważającej części odczytywany wprost z ekranu. Mało przejrzysty tekst to większy wysiłek dla oczu, a co za tym idzie, poczucie dyskomfortu dla użytkownika. Co więc należy zrobić? Przede wszystkim unikać długich zdań, a całość rozbijać na akapity. Każda nowa myśl od nowego akapitu – to najlepszy sposób konstrukcji tekstu, sprawiający, że użytkownik będzie mógł szybko i bez problemów zapoznać się z całą informacją.

Dobór czcionek i kolorów. W tekstach ważna jest również czcionka – odpowiedniej wielkości i bez nadmiernej ilości ozdobników. Należy unikać ostrych, męczących oczy kolorów oraz słabo widocznej na ekranie kursywy. Trzeba też pamiętać o kolorystyce tła – czcionka powinna wyraźnie się od niego odróżniać, w przeciwnym wypadku przeciętny internauta rezygnuje z czytania lub, gdy zawartość strony jest wyjątkowo interesująca, od razu kopiuje ją na swój komputer.

Precyzyjne formatowanie tekstu ekranowego. Długie, pozbawione wyrazu teksty są prawdziwą zmorą Internetu. Przeciętny użytkownik jest gotowy przeczytać kilka akapitów, potem już tylko przewija tekst i czyta zakończenie – wyjątkiem są oczywiście teksty specjalistyczne lub szczególnie ciekawe z punktu widzenia odbiorcy. Jeśli chcemy zaprezentować w sieci obszerny tekst, najlepiej jest podzielić go na mniejsze artykuły lub wprowadzić stronicowanie (automatyczne dzielenie większych tekstów na mniejsze kawałki). W ostateczności można też wprowadzić śródtytuły.

Unikanie rażących błędów. Należy przede wszystkim unikać rażących błędów – nie tylko merytorycznych, ale i językowych. Wędrując po sieci, można natrafić na wiele witryn, które prezentują teksty na żenująco niskim poziomie językowym, pełne błędów – w tym również ortograficznych. W oczach bardziej wrażliwej językowo części odbiorców takie błędy mogą zdyskwalifikować nawet najwartościowszą witrynę.

Bez kategorii