Konieczność aktualizacji stron

W sieci wciąż można znaleźć firmy, dla których stworzenie serwisu oznacza koniec zajmowania się działalnością internetową. Istnieje kilka symptomów, które jednoznacznie wskazują, że mamy do czynienia z nieaktualizowaną stroną www. Oto one:

Na głównej stronie serwisu znajduje się informacja na temat ostatniej aktualizacji, przy czym jej data jest o wiele miesięcy wcześniejsza od bieżącej. W serwisie nie ma aktualnych wiadomości lub też pod odnośnikiem „aktualności” kryją się wiadomości sprzed kilkunastu miesięcy.

Strona jest niekompletna – część elementów może nie pojawiać się w ogóle: nie działa część wewnętrznych odnośników, pojawiają się błędy w bazie danych (wyświetlane napisy typu database error).

Odnośniki prowadzące do zewnętrznych serwisów są w większości nieaktualne, często odnoszą do stron, które dawno temu zmieniły swą lokalizację, lub do serwisów, które zakończyły już działalność albo zmieniły adres.

Próba kontaktu z administratorem serwisu kończy się niepowodzeniem. Warto zwrócić uwagę, że nieaktualizowana strona dobrze prosperującego przedsiębiorstwa wygląda identycznie jak strona firmy, która zakończyła swoją działalność. Na tym właśnie polega największe niebezpieczeństwo: z marketingowego punktu widzenia lepiej nie mieć witryny w ogóle, niż szczycić się posiadaniem strony, która od dawna nie jest aktualizowana. Patologicznym przykładem są przedsiębiorstwa, które na prawo i lewo rozgłaszają informację o swojej stronie www (ulotki, wizytówki, papiery firmowe, targi), podczas gdy ta od miesięcy jest zdezaktualizowana.

Aktualizacja dobrze przygotowanej strony nie zajmuje wiele czasu, a z doświadczenia wiadomo, że zdecydowanie się opłaca. Przedsiębiorstwo może – za niewielką odpłatnością – zlecić opiekę nad firmową stroną www. Usługi takie można zamówić w firmach zajmujących się zarządzaniem treścią na zlecenie lub czasem u własnego dostawcy usług internetowych. Można też – jeśli w firmie jest odpowiednio wyszkolony personel – aktualizować strony samodzielnie. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek na ten temat.

Stworzyć i prowadzić systematycznie aktualizowany dział informacyjny

Dobry dział z bieżącymi informacjami to podstawa sukcesu. Wiadomości powinny dotyczyć danej firmy, branży lub regionu. Muszą być bezwzględnie opatrzone datą publikacji oraz informować o źródle pochodzenia: nie trzeba chyba dodawać, że nie mogą być plagiatami.

Stworzyć działy z informacjami dla prasy lub inwestorów. Witryna internetowa jest bardzo często podstawowym źródłem informacji o firmie, szczególnie dla dziennikarzy lub – w wypadku spółek publicznych – inwestorów. Dlatego też warto tworzyć specjalne działy, zawierające informacje dla tych właśnie grup odbiorców – oczywiście, z opublikowanych tam informacji będą mogli też korzystać inni internauci. Proste wyodrębnienie działu dla dziennikarzy czy inwestorów pozwoli jednak na osiągnięcie dodatkowego efektu – wzrostu zaufania ze strony tych dwóch grup odbiorców, na których firmie szczególnie zależy.

Wprowadzać na bieżąco uaktualnienia w częściach statycznych witryny. Prowadzenie działu z informacjami bieżącymi nie zwalnia bynajmniej firmy z obowiązku aktualizowania pozostałych stron www. Weźmy przykład: w komunikacie sprzed dwóch miesięcy spółka informuje o zmianach w zarządzie. Tymczasem w dziale „władze spółki” odnajdujemy portrety członków zarządu poprzedniej kadencji. Wbrew pozorom, tego typu niedopatrzenia zdarzają się dość często, dotyczą przede wszystkim stron z informacjami handlowymi lub stron zawierających podstawowe dane o osobach zarządzających.

Weryfikować okresowo mechanizmy własnej strony. Osoba odpowiedzialna za serwis internetowy powinna okresowo go przeglądać i weryfikować pod kątem poprawności wyświetlania poszczególnych elementów. Nie jest dobrze, gdy firma dowiaduje się o błędach na stronie od zewnętrznych informatorów.

Bez kategorii